Prohlížeč má zakázaný Javascript. Prosím, povolte ho pro plnou funkčnost systému a obnovte stránku.
Prohlížeč má zakázané cookies. Prosím, povolte je pro plnou funkčnost systému a obnovte stránku.
Zavřít režim celé obrazovky
Název:
|
Národní politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci České republiky |
Další názvová informace:
|
|
Překlad názvu:
|
|
Autor:
|
MPSV |
Klíčové slovo:
|
BOZP Česká republika úrazovost pracovní 2008 politika národní |
Anotace:
|
V České republice i přes dlouhodobé snižování pracovní úrazovosti a preventivní opatření ve zlepšování pracovních podmínek dosahovala pracovní neschopnost pro pracovní úrazy v roce 2007 počtu 77 233 případů, které měly za následek 3.6 milionů kalendářních dnů pracovní neschopnosti. Významně se na vysokém počtu pracovních úrazů podílely obory činnosti, jako jsou zemědělství a lesnictví, stavebnictví a zpracovatelský průmysl, u kterých je dlouhodobý trend vysoké četnosti pracovních úrazů na 100 zaměstnanců. Jeden takovýto pracovní úraz představoval
průměrnou pracovní neschopnost 47 dnů. Stále velký podíl závažné pracovní úrazovosti v roce 2007 tvořil počet smrtelných pracovních úrazů, který činil podle
statistického šetření 188 osob. Ve stejném roce bylo hlášeno celkem 1 291 profesionálních onemocnění. Důsledkem těchto událostí pak jsou vysoké ztráty nejen ve výrobě a s dopadem na ekonomiku, ale i další společenské ztráty, které v České republice za uplynulý rok představovaly částku přibližně 29 miliard Kč u pracovních úrazů a 3 miliardy Kč u nemocí z povolání. Při vědomí těchto vysokých nákladů,
nenahraditelných ztrát na lidských životech a zdraví způsobených pracovními úrazy, nemocemi z povolání či jinými poškozeními zdraví z práce, jakož i následných
nepříznivých dopadů na populaci, které představují mimo humánního aspektu i značné materiální ztráty pro celou společnost, je přijímána jako soubor systémových
opatření ke zlepšování současného stavu Národní politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen „Národní politika BOZP“).Národní politika BOZP vyjadřuje vůli nejvyšších výkonných orgánů státu zajistit odpovídající podmínky pro zachování maximální pracovní kapacity pracovní síly v rámci udržitelného ekonomického a sociálního rozvoje tak, aby byla zajištěna v daném vnitřním i vnějším prostředí co nejvyšší celková výkonnost ekonomiky
a přitom bylo naplněno ústavní právo upravené v čl. 28 Listiny základních práv a svobod - na uspokojivé pracovní podmínky. Tyto skutečnosti vycházejí z mezinárodních trendů zdůrazňujících odpovědný přístup k vytvoření bezpečného
a zdravého pracovního a životního prostředí. Ve svých východiscích, principech a prioritách navazuje tento strategický dokument na dosavadní pozitivní kroky, které byly při plnění hlavních cílů předcházející Národní
politiky BOZP schválené usnesením vlády č. 475 ze dne 19. května 2003 uskutečněny v uplynulém období. Tato nová rámcová strategie v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zároveň reflektuje významné systémové změny i další vývoj společnosti z hlediska vnitřních i mezinárodních souvislostí. Tyto nové skutečnosti se promítají v nových pohledech na tvorbu právních předpisů a ve větší provázanosti kontrolní a osvětové činnosti se strategickými cíly Evropské unie. Významný důraz se při tom klade na prosazování její globální koncepce zahrnující
„Zlepšení kvality a produktivity práce: strategie Společenství v oblasti zdraví a bezpečnosti při práci na období let 2007 - 2012“ (dále „strategie Společenství pro
BOZP“). Tímto dokumentem naplňuje Česká republika usnesení Rady EU z 25. června 2007 o nové strategii Společenství pro BOZP, kterým jsou členské státy výslovně vyzvány,
aby ve spolupráci se sociálními partnery vypracovaly a uskutečňovaly jednotné vnitrostátní strategie v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zájmu dalšího
5 snížení počtu pracovních úrazů a nemocí z povolání, zejména v těch odvětvích, která vykazují jejich nadprůměrnou míru. Jednotlivé priority Národní politiky BOZP vycházející z podnětů ministerstev, orgánů veřejné správy a sociálních partnerů jsou výsledkem vzájemné dohody všech zúčastněných stran. Budoucí směry, které jsou jimi určeny, se stanou výchozími parametry pro využívání regulačních nástrojů státem, stanovování a vyhlašování
nových témat výzkumu a vývoje, podpůrných a realizačních projektů pro období 2008–2012 zadávaných z vnitrostátních a evropských finančních zdrojů. |
Vydání:
|
|
Místo vydání:
|
|
Nakladatel:
|
|
Rok vydání:
|
2008 |
Země vydání:
|
Česká republika |
Jazyk dokumentu:
|
cze |
|
Název edice:
|
|
Číslo části:
|
|
Název části:
|
|
Označení svazku:
|
|
|
Počet stran:
|
25 s. |
Další údaje o rozsahu:
|
|
ISBN:
|
|
Odkaz na dokument (URL):
|
|
Připojené soubory:
|
narodni_politika_cr |
|
|
|
{{'asyncop.tasklist' | i18n}}