Anotace: |
V Austrálii je v dopravě práce na směny efektivním způsobem. Práce na směny vyžaduje dvoučlennou obsluhu pro řízení vlaku spojitě z jedné stanovené destinace do druhé a návrat s obsluhou pracující ve střídavých směnách. Cílem současného zkoumání bylo zanalyzovat úroveň únavy během prodloužených turnusů. Na výzkumu se podílelo 9 řidičů a data byla shromážděna v průběhu 16 čtyřdenních cest. Únava byla hodnocena objektivně a subjektivně před každou cestou a po ní a před každou 8hodinovou směnou. Analýzy ukázaly trend ve zvýšené únavě na konci každé směny. Určený 8hodinový odpočinek se ukázal jako dostačující pro snížení únavy na úrovně zaznamenané před odjezdem a předcházení nahromadění se únavy během cesty. Řidiči se jevili tak, že dobře zvládali 8hodinový měnící se režim spánku a bdění. I když se únava pozorovatelně nehromadila, je možné, že opatření by měla lépe reflektovat únavu prožívanou v průběhu každé cesty.
|