Anotace: |
Oblast bezpečnosti a ochrany zdraví je oblastí velmi rozmanitou a zasahuje téměř veškerý život člověka v moderní společnosti. Je rovněž jednou z klíčových podmínek jakékoliv pracovní činnosti. Proto je aspekt bezpečné práce součástí výuky technicky zaměřených předmětů a to i v širších souvislostech (ekologických, zdravotních, estetických, ekonomických, energetických a dalších), a je základem moderního pojetí technického vzdělávání. Podle J. Pechara (PECHAR, J. Slovník bezpečnosti a hygieny práce a požární ochrany. Praha : Práce, 1985) je bezpečnost práce stav pracovních podmínek, který omezuje působení nebezpečných činitelů pracovního procesu. Cílem je komplexně řešit systém: člověk – technické prostředky – pracovní prostředí. Předně je ovšem nutno zdůraznit, že při stanovení konkrétních opatření péče o bezpečnost a ochranu zdraví osob se vždy vychází z vyhledávání, posuzování a zhodnocení rizik spojených s činnostmi a prostředím v celém režimu práce. Bere se v úvahu možné ohrožení osob. Přihlíží se i k veku, schopnostem, fyzické a duševní vyspělosti, zdravotnímu stavu a ukázněnosti. Učitelé odborně technických předmětů zajišťují v učebnách, laboratořích a dílnách nejen předpoklady hygienické a bezpečné práce při vlastní výuce a výcviku, ale současně vytvářejí ve svých žácích kladné postoje k otázkám bezpečnosti a hygieny práce. Pedagog proto musí znát i širší souvislosti ochrany zdraví při práci.
|