Anotace: |
Příspěvek se zabývá pracovními úrazy, k nimž dochází při dopravních nehodách, protože tvoří specifickou oblast pracovní úrazovosti. Při výkonu práce na pracovištích zaměstnavatele nebo na pracovištích partnerského podniku má zaměstnavatel přímou možnost rizika ovlivňovat, o dopravních nehodách to však neplatí. Pokud se jedná o pohyb nebo jízdu zaměstnance při pracovní činnosti vně pracoviště zaměstnavatele v rámci provozu na pozemních komunikacích, jsou možnosti zaměstnavatele ovlivňovat pracovní rizika silně omezené. Zvláště v posledním období díky narůstajícímu objemu dopravy, zvyšujícímu se počtu vozidel na komunikacích, rizikovému chování některých řidičů a celkově nedobré situaci na silnicích tím zaměstnavatel vysílá zaměstnance do rizikového prostoru. Na silnicích ČR je ročně usmrceno cca 140 lidí na 1 milion obyvatel, což je dvojnásobek při porovnání s deseti zeměmi západní Evropy s nejnižší úmrtností při dopravních nehodách. Porovnání dat Policie ČR, Státního úřadu inspekce práce a Výzkumného ústavu bezpečnosti práce umožňuje získat přehled o zastoupení úrazů při dopravních nehodách mezi pracovními úrazy. Počet smrtelných pracovních úrazů způsobených dopravními nehodami činí dlouhodobě třetinu ze všech smrtelných pracovních úrazů, což je podíl velmi vysoký a zaměstnavatel ho téměř nemůže ovlivnit.
|