Anotace: |
Článek je zaměřen na oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále jen BOZP) s důrazem na hodnocení a řízení rizik v podnicích. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je obor, v němž se postupy a aplikace neustále vyvíjejí a mění na základě právních předpisů, nových směrnic a pokynů. Příslušné organizace se tak snaží zajistit neustálý pokrok a poskytovat aktuální informace k zajištění bezpečnosti a prevenci pracovních úrazů. Tuto oblast považuje řada autorů za mimořádně důležitou, neboť se zabývá různými faktory, které ovlivňují zdraví zaměstnanců. V podnicích se denně setkáváme s riziky. Rizika se vyskytují v různých oblastech provozu. Prostřednictvím hodnocení rizik můžeme rizika identifikovat, analyzovat, hodnotit a zmírňovat. Na základě posouzení rizik můžeme určit, zda jsou rizika přijatelná, a následně navrhnout vhodná opatření ke snížení jejich míry. Správné řízení rizik v podniku nám umožňuje účinně monitorovat rizika, informovat zaměstnance o zbytkových rizicích, poskytovat informace o průběhu snižování rizik v podnicích a komunikovat a konzultovat problémy a potenciální rizika na pracovišti. Cílem článku je poukázat na model ALrisk jako na systematický proces hodnocení a řízení rizik, který je navržen tak, aby byl použitelný pro jakoukoli pracovní pozici.
|