Anotace: |
Tato studie se zaměřila na vědeckou komunikaci na webových stránkách českých výzkumných institucí. Konkrétně autoři zjišťovali, do jaké míry je česká věda sdílena s veřejností na internetu a jaké rozdíly lze nalézt mezi webovými stránkami společenskovědních a přírodovědných institucí. Textová analýza ukázala, že na vědeckých webových stránkách se výrazy jako "věda" a "popularizace" vyskytují společně s odkazy na vědecké instituce, studium a výzkum. V případě přírodních věd byl termín "popularizace" častěji spojen se získáním vědeckých ocenění za popularizaci a propagaci vědy. Strukturální analýza webu ukázala, že většina vědeckých webů obsahovala hypertextové odkazy na sociální média, jako jsou Facebook, Twitter, YouTube, Instagram a LinkedIn. Stejně tak často odkazovaly na online zpravodajství, jako jsou ceskatelevize.cz, novinky.cz, lidovky.cz a rozhlas.cz. Na druhou stranu mnohem méně často odkazovali na webové stránky institucí a státní správy. Výsledky naznačily, že českou vědeckou komunikaci lze charakterizovat spíše jako interaktivní než kanonickou.
|