Anotace: |
Morfologie robotů hraje klíčovou roli v úspěšné interakci s lidmi, protože se aktivují očekávání a skripty sociální interakce. Zejména konceptu antropomorfismu byla v posledních letech věnována velká pozornost. Výzkum ukázal jak pozitivní, tak negativní účinky tohoto designérského přístupu. Aby však bylo možné učinit prohlášení o tom, které z těchto charakteristik interakci podporují nebo brzdí, chybí vhodný nástroj pro zaznamenávání vnímaného antropomorfismu. To platí i pro zvířecí (zoomorfní) a technické (technomorfní) přístupy k designu. Předchozí dotazníky zachycují morfologii robotů pouze na jednorozměrné úrovni, ačkoli většina teorií předpokládá několik rozměrů. Proto byl vyvinut a ověřen soubor vícedimenzionálních dotazníků, který vychází z aktuální taxonomie interakce člověka s robotem a zahrnuje následující dimenze: Vzhled, Komunikace, Pohyb a Kontext. V první online studii byly vytvořeny tři dotazníky týkající se vnímané morfologie, a to antropomorfismu (RoMo-A), zoomorfismu (RoMo-Z) a technomorfismu (RoMo-T). Ve druhé online studii byly dotazníky úspěšně ověřeny na novém vzorku. Výsledky rovněž ukázaly, že dotazníky citlivě reagují i na malé morfologické rozdíly.
|