Anotace: |
Bezpečnostní školení je nedílnou součástí moderních systémů řízení bezpečnosti. Ne vždy se však to, co se učí v učebně, přijme a použije na pracovišti, čímž vzniká problém přenosu školení. Cílem této studie, která zaujímá alternativní ontologický postoj, bylo konceptualizovat tento problém jako problém "shody" mezi tím, co je školeno, a kontextovými faktory v pracovním prostředí přijímající organizace. Bylo provedeno dvanáct polostrukturovaných rozhovorů se zkušenými školiteli bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s různými zkušenostmi. Data byla tematicky kódována "zdola nahoru" s cílem zachytit důvody pro školení o bezpečnosti a místa, kde se při navrhování a provádění školení zohledňuje kontext. Poté byly kódy tematicky seskupeny podle již existujícího rámce s cílem kategorizovat kontextové faktory, které ovlivňují "vhodnost", na technické, kulturní a politické faktory, z nichž každý působí na různých úrovních analýzy. Školení v oblasti bezpečnosti probíhá tak, aby uspokojilo očekávání vnějších zainteresovaných stran a splnilo interní vnímání potřeb. Zohlednění kontextových faktorů může nastat jak při navrhování, tak při poskytování školení. Byla identifikována řada technických, kulturních a politických faktorů, které mohou působit na individuální, organizační nebo nadorganizační úrovni a ovlivňovat přenos bezpečnostního školení.
|