Anotace: |
Jedná se o výzkumný projekt, který se zabýval staveništěm budoucnosti. Jeho cílem bylo zlepšit bezpečnost práce na staveništích, kvalitu pokládky povrchů vozovek a snížení zátěže pracovníků v průběhu výstavby dopravní cesty, zejména při její částečné opravě.
Toho mělo být dosaženo automatizací procesních a digitálních specifikací požadovaných hodnot pro všechny pracovní funkce použitých strojů pro stavbu silnic tak, že během procesu dláždění na staveništi nebyl vyžadován žádný jiný obsluhující personál než obsluha stroje. To znamená, že stroje na stavbu silnic by měly být schopny pracovat v síti a autonomně pod kontrolou obsluhy stroje. Všechny stavební stroje mají počítač, který řídí nebo reguluje příslušné pracovní funkce. Počítače jsou bezdrátově propojeny přes pracovní počítač umístěný ve finišeru. Pracovní počítač je zase bezdrátově spojen s procesním počítačem ve stavebním kontejneru. Tým na stavbě má pak přehled o toku procesu z procesního počítače a může do procesu zasahovat. Zaměstnanci jsou navíc vyvedeni z nebezpečných zón a v budoucnu budou sedět v kabině řidiče příslušného stavebního stroje, odkud budou pracovat jako strojní kontroloři. Dále byl projekt zaměřený na automatizované stanovení vlastností směsi bez personálu při pokládce vozovky. Ty zahrnovaly odpor proti posunutí, sypný úhel, složení a strukturu směsi a teplotu. Pokud jsou tyto hodnoty známy, lze je využít pro optimalizovaný regulační proces a například pozitivně ovlivnit vyrovnání potěru na vozovce.
|