Anotace: |
Umělá inteligence stále více charakterizuje svět práce. Hodně se diskutuje o příležitostech a výzvách spojených s jejím používáním. První výsledky průzkumu naznačují, že používání umělé inteligence jako pracovního zařízení je spojeno se změnami v požadavcích a zdrojích zaměstnanců. Autoři v článku uvádějí, kterých skupin zaměstnanců se to týká a jaké pracovní podmínky jsou spojeny s používáním umělé inteligence. Zároveň však konstatují, že výsledky tohoto výzkumu nelze v současnosti srovnávat s jinými výsledky, neboť neexistují srovnatelné průzkumy, proto je obtížné vyjadřovat se k validitě. Cílem průzkumu a vyhodnocení bylo poskytnout co nejširší přehled o šíření umělé inteligence a možné vazby na stresory a zdroje v práci. V souladu s tím nebyly položeny žádné otázky týkající se konkrétních aspektů, jako je přesný způsob použití nebo typ použité umělé inteligence. Z tohoto důvodu lze hodnocení interpretovat pouze jako první krok. Dále se domnívají, že budoucí výzkum by se měl blíže podívat na souvislosti mezi konkrétním využitím technologie umělé inteligence a hardwarem používaným jako pracovní nástroj, aby bylo možné odvodit konkrétní důsledky. Výsledky ukazují, že aplikace umělé inteligence jsou již využívány značným množstvím skupin zaměstnanců v Německu a její využití může jít ruku v ruce se změnou kvality práce zaměstnanců. Lze očekávat další rozšíření umělé inteligence v pracovním světě, je proto důležité tyto změny doprovázet ergonomickým výzkumem a identifikovat pracovní podmínky, které se vlivem umělé inteligence změnily. Tímto způsobem lze v rané fázi podporovat příležitosti pro humánní práci a čelit rizikům, jako je přetěžování vysoce kvalifikovaných zaměstnanců v důsledku nadměrné intenzity práce.
|