Výzkumné výstupy VÚBP

???persistent.caption.title??? ???persistent.caption.value???
Datum publikování:
URL: https://www.bozpinfo.cz/josra/intervencni-opatreni-u-zamestnancu-vystavenych-narocne-komunikaci-s-klienty-na-uradech-prace
Připojené soubory: intervencni-opatreni-u-zamestnancu
Název zdroje:
Ročník:
Číslo projektu: 10-S4-2021-VUBP
Rozsah (stránky): nezadáno
Rok vydání: 2023
Název a podnázev v AJ: Intervention measures for employees exposed to demanding communication with clients at employment offices: project summary
Druh výsledku: Jost
Podnázev: shrnutí projektu
Název projektu: Možnosti intervenčních opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě se zaměřením na úřady práce
Počet stran: 10
Nakladatel: Výzkumný ústav bezpečnosti práce
Typ projektu: Institucionální podpora MPSV
Název projektu: Možnosti intervenčních opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě se zaměřením na úřady práce
Název: Intervenční opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty na úřadech práce
Další názvová informace: shrnutí projektu
Klíčové slovo: úřady práce
komunikace
rizika psychosociální
intervence
opatření
projekty
Autor: Bátrlová, Kateřina
Lipšová, Vladimíra
Mrázová, Karolina
Anotace: Zaměstnanci úřadů práce ČR dlouhodobě čelí psychickému tlaku, který vychází jednak z charakteru jejich práce, ale také zejména z nutnosti komunikace s náročnými klienty. Tato pracovní rizika lze souhrnně nazývat psychosociálními riziky. V návaznosti na měnící se svět práce a celospolečenskou situaci je důležité vybavit zaměstnavatele intervenčními nástroji, které pomohou jak zaměstnancům, tak podnikům těmto rizikům předcházet. Předkládaný souhrn výzkumného projektu upozorňuje na možná intervenční opatření na několika úrovních: primární – organizačně-personální úrovni, sekundární úrovni – budování psychické odolnosti a terciární úrovni, která se zaměřuje na skupinové či individuální intervence. Opakovaného dotazníkového průzkumu se zúčastnilo v závěru roku 2021 celkem 1160 respondentů a na jaře 2023 celkem 1202 respondentů z 5 vybraných poboček úřadů práce ČR. Mezi lety 2021 a 2023 se statisticky významně zhoršila spokojenost respondentů v oblasti komunikace na pracovišti, charakteru práce, organizace práce, ohodnocení práce i v oblasti pracovních změn. Ovšem v důsledku intervenčních opatření 58,1 % respondentů souhlasí s tím, že díky proškolení se jim daří lépe zvládat tzv. náročné klienty. Doporučujeme rozšíření navržených intervenčních opatření mezi větší počet zaměstnanců úřadů práce ČR či dalších zaměstnanců veřejné správy vystavených nutné komunikaci s klienty.
Bezpečnostní úroveň:
Druh: nezadáno
Odkaz na dokument (URL):
Původní znění: