Prohlížeč má zakázaný Javascript. Prosím, povolte ho pro plnou funkčnost systému a obnovte stránku.
Prohlížeč má zakázané cookies. Prosím, povolte je pro plnou funkčnost systému a obnovte stránku.
Zavřít režim celé obrazovky
Název:
|
Occupational psychosocial risks identification and assessment at Labour Offices in the Czech Republic |
Podnázev:
|
|
Název a podnázev v AJ:
|
|
Autor:
|
Lipšová, Vladimíra Mrázová, Karolina Bátrlová, Kateřina Navrátil, Tomáš Štěpánek, Martin Zacharov, Sergey |
Druh výsledku:
|
O |
Klíčové slovo:
|
rizika psychosociální úřady práce komunikace Česká republika dotazníky |
Anotace:
|
Psychosociální rizika při práci lze definovat jako soubor rizik vyplývajících z interakce zaměstnance s pracovním prostředím, z povahy a organizace práce a z mezilidských vztahů na pracovišti i mimo něj. Sběr dat byl zajištěn prostřednictvím online dotazníkového šetření v prosinci 2021 na 5 vybraných úřadech práce v ČR. Byl připraven speciální dotazník, který byl přizpůsoben potřebám pracovníků vystavených náročné komunikaci s klienty. Toto dotazníkové šetření bylo provedeno po pilotní studii, aby byla zajištěna adekvátnost otázek, komplexnost obsahu a srozumitelnost instrukcí. Dotazník byl rozdělen na povinnou část s demografickými údaji (7 otázek), práci s klientem (10 otázek) a odolnost (10 otázek). Volitelné oblasti dotazníku se týkaly komunikace s nadřízeným a týmem (9 otázek), povahy práce (8 otázek), organizace práce (9 otázek), hodnocení práce (5 otázek) a změny práce, digitalizace a neočekávané krize (4 otázky). Do další analýzy bylo zařazeno celkem 1168 dotazníků. Výzkumný soubor tvořilo 93 % žen a 7 % mužů. Nejpočetnější věková skupina respondentů byla ve věku 50 až 64 let (33 %). Výsledky ukázaly největší spokojenost zaměstnanců v oblasti komunikace na pracovišti, naopak nejvíce nespokojeni byli zaměstnanci se změnami v práci. Pro 58 % respondentů měla komunikace s pracovním týmem a nadřízeným vliv na jejich spokojenost s prací. Pokud došlo ke konfliktu nebo eskalaci komunikace při jednání s klientem na přepážce úřadu práce, pouze 1,7 % respondentů uvedlo, že mají na pracovišti zařízení, které signalizuje a monitoruje potenciálně nebezpečné klienty. Naše výsledky ukázaly několik velmi problematických oblastí psychosociálních rizik na pracovištích úřadů práce. |
Název projektu:
|
Možnosti intervenčních opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě se zaměřením na úřady práce |
Číslo projektu:
|
10-S4-2021-VUBP |
Typ projektu:
|
Institucionální podpora MPSV |
Nakladatel:
|
Université Côte d'Azur |
Rok vydání:
|
2023 |
Počet stran:
|
8 |
|
|
|
|
{{'asyncop.tasklist' | i18n}}