Výzkumné výstupy VÚBP

???persistent.caption.title??? ???persistent.caption.value???
Datum publikování:
URL:
Připojené soubory: O-Occupational-Psychosocial-Risks-Identification-and-Assessment
Název zdroje:
Ročník:
Číslo projektu: 10-S4-2021-VUBP
Rozsah (stránky): nezadáno
Rok vydání: 2023
Název a podnázev v AJ:
Druh výsledku: O
Podnázev:
Název projektu: Možnosti intervenčních opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě se zaměřením na úřady práce
Počet stran: 8
Nakladatel: Université Côte d'Azur
Typ projektu: Institucionální podpora MPSV
Název projektu: Možnosti intervenčních opatření u zaměstnanců vystavených náročné komunikaci s klienty ve veřejné správě se zaměřením na úřady práce
Název: Occupational psychosocial risks identification and assessment at Labour Offices in the Czech Republic
Další názvová informace:
Klíčové slovo: rizika psychosociální
úřady práce
komunikace
Česká republika
dotazníky
Autor: Lipšová, Vladimíra
Mrázová, Karolina
Bátrlová, Kateřina
Navrátil, Tomáš
Štěpánek, Martin
Zacharov, Sergey
Anotace: Psychosociální rizika při práci lze definovat jako soubor rizik vyplývajících z interakce zaměstnance s pracovním prostředím, z povahy a organizace práce a z mezilidských vztahů na pracovišti i mimo něj. Sběr dat byl zajištěn prostřednictvím online dotazníkového šetření v prosinci 2021 na 5 vybraných úřadech práce v ČR. Byl připraven speciální dotazník, který byl přizpůsoben potřebám pracovníků vystavených náročné komunikaci s klienty. Toto dotazníkové šetření bylo provedeno po pilotní studii, aby byla zajištěna adekvátnost otázek, komplexnost obsahu a srozumitelnost instrukcí. Dotazník byl rozdělen na povinnou část s demografickými údaji (7 otázek), práci s klientem (10 otázek) a odolnost (10 otázek). Volitelné oblasti dotazníku se týkaly komunikace s nadřízeným a týmem (9 otázek), povahy práce (8 otázek), organizace práce (9 otázek), hodnocení práce (5 otázek) a změny práce, digitalizace a neočekávané krize (4 otázky). Do další analýzy bylo zařazeno celkem 1168 dotazníků. Výzkumný soubor tvořilo 93 % žen a 7 % mužů. Nejpočetnější věková skupina respondentů byla ve věku 50 až 64 let (33 %). Výsledky ukázaly největší spokojenost zaměstnanců v oblasti komunikace na pracovišti, naopak nejvíce nespokojeni byli zaměstnanci se změnami v práci. Pro 58 % respondentů měla komunikace s pracovním týmem a nadřízeným vliv na jejich spokojenost s prací. Pokud došlo ke konfliktu nebo eskalaci komunikace při jednání s klientem na přepážce úřadu práce, pouze 1,7 % respondentů uvedlo, že mají na pracovišti zařízení, které signalizuje a monitoruje potenciálně nebezpečné klienty. Naše výsledky ukázaly několik velmi problematických oblastí psychosociálních rizik na pracovištích úřadů práce.
Bezpečnostní úroveň:
Druh: nezadáno
Odkaz na dokument (URL):
Původní znění: