Anotace: |
S nárůstem práce na dálku během pandemie covi-19 se interakce zaměstnanců s kolegy přesunula téměř výhradně na digitální kanály. Proto je velmi důležité pochopit základy úspěšné spolupráce a individuální pohody v digitálních pracovních strukturách. Tato studie kombinuje kvalitativní zprávy o zkušenostech a kvantitativní průzkumy 145 pracovníků pracujících na dálku a osvětluje práci na dálku z psychologického hlediska, přičemž za koncepční rámec bere sociální normy. Kvalitativní zprávy odhalily pět typů konfliktů souvisejících s komunikací v kontextu práce na dálku, které zahrnují jak (1) technické problémy (např. špatné připojení), tak psychologické aspekty, jako je (2) nejistota nebo nedostatek sociální zpětné vazby, (3) porušování norem, (4) nedostatek pravidel nebo komunikace o vhodném chování a (5) překážky digitální komunikace. Kvantitativní hodnocení kvalit práce na dálku oproti práci na pracovišti respondenty odhalilo výhody práce na dálku, pokud jde o plnění úkolů a efektivitu, ale nižší úroveň motivace, zvládání konfliktů, vedení, týmového ducha, inspirace a kreativity. Kvalitativní zprávy účastníků o vnímaných výzvách v podmínkách práce na dálku zahrnovaly pocity osamělosti a zvýšené nároky související s řízením sebe sama, vytvářením hranic mezi soukromým a pracovním životem, motivací a seberegulací. Tento článek propojuje tato zjištění s teoretickými koncepty z psychologie a interakce člověk-počítač a diskutuje důsledky pro vedení lidí a návrh technologií.
|