Anotace: |
Ergonomický design budoucích automatizovaných vozidel musí zohlednit novou roli cestujících jako řidiče a spolujezdce na částečný úvazek. Asistenční systémy pro řidiče budou umožňovat stále větší počet činností nesouvisejících s řízením. Pro podporu této variability je třeba vyvinout nové koncepce interakcí mezi člověkem a strojem a interiérů vozidel. Již několik desetiletí se pro navrhování běžných koncepcí vozidel s ohledem na různá ergonomická kritéria používá ergonomický nástroj RAMSIS. Nástroj je optimalizován pro hodnocení návrhů vozidel podle manuálních činností řidiče. Aby bylo možné tento nástroj použít pro koncepty automatizovaného řízení, je třeba vyvinout příslušné možnosti simulace chování cestujících. Proto byl proveden výzkumný projekt INSAA, jehož cílem bylo rozšířit a ověřit predikci postoje RAMSIS pro činnosti nesouvisející s řízením. Během projektu byla v rámci rozsáhlých experimentů shromážděna široká škála údajů o držení těla, které byly integrovány do nových modelů a metod držení těla. Výsledky projektu byly integrovány do komerčního softwarového produktu RAMSIS, který podporuje ergonomický návrh automatizovaných vozidel v různých případech použití, jako je poloha sedadla, prostorové požadavky, viditelnost a pasivní bezpečnost.
|