Anotace: |
Dne 9. března 2004 se převrátil nákladní automobil převážející dusičnan amonný (AN). Náklad se vznítil a explodoval v důsledku samovolných rozkladných reakcí dusičnanu amonného. Následkem byli dva mrtví, pět zraněných a značné materiální škody v podobě zničení vozidel a dálnice. Tento článek se zabývá příčinami nehody prostřednictvím technik analýzy kořenových příčin, jako jsou AcciMap a mapování událostí a příčinných faktorů, které prokázaly, že příčiny byly nejen fyzikálně-chemické, ale také organizační povahy. Výbuch způsobil kráter o průměru 18 m, což by odpovídalo kráteru způsobenému 11,4 tuny TNT. Prostřednictvím příslušných modelů sestavili autoři mapu přetlakové vzdálenosti, která vysvětluje rozbití čelních skel nákladních automobilů nacházejících se 100 m od místa nehody a vibrace skleněných tabulí ve vzdálenosti přibližně 4 km. Tato nehoda zdůraznila nutnost dodržovat bezpečnostní opatření předaná příslušnými orgány: a) zabránit kontaminaci AN, zejména pohonnými hmotami; b) zabránit vystavení AN působení tepla; c) izolovat na minimální vzdálenost 800 m ve všech směrech kolem místa nehody; d) v případě požáru zaplavit oblast z větší vzdálenosti a držet se dál od ohně.
|