Anotace: |
Rozšířená realita (augmented reality, AR) bude hrát stále větší roli v mnoha oblastech, zejména v průmyslu. Vzhledem k potenciálu AR se v mnoha studiích hodnotila její účinnost při tréninku montážních úkolů, a to podle různých objektivních nebo subjektivních kritérií. V první části představují autoři definici rozšířené reality a různá zařízení, která jsou v současnosti navrhována. Druhá část stručně popisuje různé aplikace rozšířené reality, zejména pro průmyslové montážní procesy. Ve třetí části je uvedena syntéza literatury o účinnosti prezentace montážních návodů v rozšířené realitě. Údaje ze studií publikovaných v posledních 20 letech ukazují, že prezentace pokynů v rozšířené realitě snižuje počet chyb při sestavování, ale není systematicky účinná při zkracování doby dokončení nebo mentální zátěže uživatele. Neexistuje tedy shoda ohledně účinnosti AR pro školení. Autoři se domnívají, že tento nedostatek přesvědčivých údajů je částečně způsoben nedostatkem jednotné a srovnatelné metodiky mezi studiemi a také testovacími situacemi, které nejsou reprezentativní pro průmyslový kontext. Byly identifikovány čtyři faktory, které se mezi studiemi liší: studovaná populace, typ prováděných montážních úloh, použitý systém AR a to, zda se hodnotí vedení nebo učení. Závěrem autoři zdůrazňují, že integrace rozšířené reality pro školení v průmyslovém kontextu musí být prováděna s opatrností a nemůže nahradit lidský zásah.
|