Anotace: |
Roboticky asistovaná chirurgie má minimálně zjednodušit invazivní operaci a zlepšit výsledek operace pro pacienta. Použití robota však znamená změny v pracovní činnosti na operačním sále. Cílem tohoto článku je vytvořit systematický přehled studií zkoumajících vliv roboticky asistované chirurgie na netechnické dovednosti (rozhodování, situační povědomí, komunikace, týmová práce, vedení atd.). Pro tento účel byla použita metoda PRISMA (Prefered Reporting Items for Systematic Reviews a Metaanalyses), která umožnila komplexní výběr článků na dané téma. Podle výběrových kritérií bylo vybráno celkem 30 článků. Výsledky poukázaly na operace, členy operačního týmu a netechnické dovednosti, které jsou v literatuře nejvíce studovány. Podobně byly identifikovány i metody použité při rozhovorech s účastníky. Provedené studie se tedy zabývají především robotickou chirurgií v urologii a gynekologii, berou v úvahu chirurga, instrumentářku a chirurgického asistenta a používají metodiku pozorování nebo dotazníku. Ze syntézy hlavních výsledků vybraných článků vyplývá zejména to, že nejčastěji jsou studovány sociální netechnické dovednosti (tj. komunikace a týmová práce) ve srovnání s kognitivními netechnickými dovednostmi (tj. rozhodování a situační povědomí). V závěru jsou uvedena doporučení a řešení (např. pevná sestava týmu, školení, kontrolní seznam a komunikační protokol) pro řešení nových výzev robotické chirurgie.
|