Článek

???persistent.caption.title??? ???persistent.caption.value???
Clavius tčíslo: 28348
Překlad: Klasifikace a kvantifikace lidských chyb při řízení letového provozu: případová studie na letištní řídicí věži
Rozšířená anotace:
Jazyk dokumentu: eng
Ročník: 27
Číslo: 4
Rozsah (stránky): s. 1222-1234
Název zdroje: International Journal of Occupational Safety and Ergonomics
Rok vydání: 2021
Publikovat na bozp-info:
Forma publikování:
Perex:
Datum publikování:
Publikováno na URL:
Připojené soubory: Classification and quantification of human error
Název: Classification and quantification of human error in air traffic control
Další názvová informace: a case study in an airport control tower
Klíčové slovo: dispečeři
hodnocení
chyby lidské
metody
řízení letového provozu
selhání člověka
Autor: Abbas Shirali, Gholam
Anotace: Studie se zaměřuje na zkoumání lidských chyb v letištní řídicí věži pomocí techniky retrospektivní a prediktivní analýzy kognitivních chyb (the retrospective and predictive analysis of cognitive error, TRACEr) a metody hodnocení spolehlivosti činnosti dispečera (controller action reliability assessment, CARA). Navzdory přítomnosti automatizovaných bezpečnostních systémů je řízení letového provozu (air traffic control, ATC) do značné míry závislé na schopnostech lidí. Řada nehod souvisejících s ATC byla poznamenána lidskými chybami. Údaje týkající se rozsahu chyb byly shromážděny prostřednictvím rozhovorů a přímého pozorování. Poté byla metodou CARA vyhodnocena pravděpodobnost lidských chyb a podmínky, které chyby způsobují. Výsledky ukázaly, že nejvyšší procento chybovosti mají výběr, paměť, rozptýlení/zaujatost, provoz a vzdušný prostor. Výsledky dále ukázaly, že nejvyšší pravděpodobnost chyb byla spojena se zvládáním nouzové situace. Tato studie je prvním výzkumem, který klasifikuje a kvantifikuje lidské chyby s využitím systému TRACEr a metody CARA.
Bezpečnostní úroveň:
Druh: nezadáno
Odkaz na dokument (URL):
Původní znění: