Anotace: |
Pandemie covid-19 významně ovlivnila výuku, protože mnoho institucí přešlo na dálkovou nebo hybridní výuku. K bezpečnému a informovanému rozhodování o znovuotevření univerzitních prostor je zapotřebí hloubkové posouzení rizika nákazy, které zohlední prostředí a strategie minimalizace rizik. Autoři studie předkládají kvantitativní model pravděpodobnosti infekce, který zohledňuje parametry specifické pro daný prostor, aby bylo možné posoudit riziko při znovuotevření univerzitních prostor při dané hustotě lidí. Při aplikaci na univerzitní prostory tento model prokázal, že za specifických podmínek, které je možné realizovat, lze ve velkých přednáškových sálech pořádat prezenční výuku s rizikem infekce v průběhu semestru <1 %. S nízkým rizikem lze také realizovat vyzvedávání jídla z jídelen a používání společných koupelen na kolejích mezi malými skupinami studentů. Nakonec byla pomocí tohoto modelu vyvinuta uživatelsky přívětivá webová aplikace, která po zadání proměnných specifických pro daný prostor vypočítá pravděpodobnost infekce. Úspěšný vývoj kvantitativního modelu a jeho implementace prostřednictvím webové aplikace může usnadnit přesné hodnocení rizika infekce v univerzitních prostorách. Jelikož však tento model dosud nebyl ověřen, bude mít validace pomocí údajů o míře infekce a sledování kontaktů z univerzitních areálů zásadní význam, jakmile budou tyto údaje k dispozici ve větším měřítku.
|