Anotace: |
Silniční nákladní doprava je odvětvím s obzvláště vysokou rizikovostí (nehody související s ruční manipulací, pády z výšky, dopravní nehody). Ve Francii dochází k dvakrát více pracovním úrazům než v jiných odvětvích činnosti. Pro zaměstnance v silniční dopravě je situace i přes pravidelný pokles četnosti v posledních patnácti letech stále zdrcující. Nehod je více a jsou také závažnější. Přestože dopravní nehody představují polovinu smrtelných nehod, riziko silničního provozu není hlavní příčinou nehod v této profesi. Ve skutečnosti je to až čtvrtá nejčastější příčina nehod v tomto odvětví. Devět z deseti pracovních úrazů se stane, když vozidlo stojí. Vyskytují se zejména při nastupování do vozidla nebo vystupování z něj, při dokování, při nakládání a vykládání nebo při zakrývání a odkrývání přívěsů. Více než polovina těchto úrazů je způsobena ruční manipulací. Následují pády ze stejné úrovně a pády z výšky, které představují třetinu pracovních úrazů. Muskuloskeletální poruchy představují v tomto odvětví 95% hlášených nemocí z povolání. Zvláštností tohoto odvětví je, že řidiči, kteří tvoří většinu pracovní síly, jsou často na cestách mimo firmu. Ke dvěma třetinám pracovních úrazů řidičů dochází na rozhraních pro rozvoz nebo nakládku. Proto je obzvláště důležité proškolit řidiče, aby dokázali identifikovat rizikové situace, ke kterým manažeři dopravních společností nemají přístup, protože někteří z nich jsou mimo pracoviště.
|