Anotace: |
Jedná se o kapitolu z knihy The peak performing organization (editoři R. J. Burke & C. L. Cooper, Routledge, 2009). Organizace dnes čelí zvýšeným výzvám, jak si udržet konkurenceschopnost v náročnějším globálním podnikatelském prostředí. Nové technologie, očekávání zákazníků, outsourcing, levná konkurence a potřeba vyšší výkonnosti i větší inovace ze strany zaměstnanců jsou jen některé z nich. Burke a Cooper v knize představují mezinárodní soubor aktuálních výzkumů a nových pohledů, zkoumají, proč jsou lidé a řízení lidských zdrojů pro úspěch organizací důležití, a uvádějí příklady snah o vybudování spokojenějších a efektivnějších organizací, které se osvědčily. V této kapitole je uveden přehled nedávno zavedeného konceptu pracovní angažovanosti. Nejprve je definována angažovanost jako stav zahrnující energičnost, oddanost a pohlcení a popisuji výsledky kvalitativních studií o projevech angažovanosti. Poté se autor zabývá psychologickou úlohou pracovních a osobních zdrojů jako prediktorů angažovanosti a jejich zvýšenou důležitostí v kontextu vysokých pracovních nároků. Diskutovány jsou čtyři důvody, proč jsou angažovaní pracovníci produktivnější, a dostupné důkazy. Vzhledem k tomu, že i angažovaní pracovníci mají své dny volna, jsou rozebrány také studie o denních změnách pracovního nasazení. V závěru se zabývá také možnými stinnými stránkami pracovní angažovanosti. Kapitolu uzavírá diskuse o tom, co mohou podniky udělat pro budování angažovanosti na pracovišti.
|