Anotace: |
Osobní kompetence jsou významnými prediktory výsledků zaměstnanců. V dnešní době, díky rychlému vývoji technologií a zvýšené úrovni automatizace, se požadavky na kompetence změnily. Proto odborníci vyvíjejí a pravidelně aktualizují obecné kompetence a specifické modely kompetencí pro každé odvětví. V roce 2018 vypracovala Evropská komise doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, které definuje základní kompetence nezbytné ke zlepšení výkonnosti, udržení současné životní úrovně a přizpůsobení se změnám na trhu. Modely kompetencí jsou obzvláště důležité pro vytváření inovací, kde je nezbytná úroveň vzdělání a znalosti a dovednosti a přístup zaměstnanců. Účelem výzkumu je definovat základní pojmy skutečných kompetenčních modelů a zjistit výhody jejich vývoje. Tento výzkum je literární rešerší pro vytvoření literárního pozadí pro další fázi výzkumu, což bude empirický výzkum. Výstupem tohoto výzkumu jsou čtyři hypotézy o vlivu praktického použití kompetenčních modelů, včetně využití kompetenčních modelů při vývoji a implementaci vzdělávacích programů jako pozitivního dopadu na výsledky a postoje studentů. Používání obecných modelů způsobilosti nezajišťuje provádění plně rozvinutých programů odborné přípravy v konkrétní oblasti. Přezkum literatury zjistil, že hlavními výhodami vývoje a použití kompetenčních modelů jsou zlepšení výkonu a optimalizace systému hodnocení. Je nezbytné, aby každé odvětví identifikovalo své vlastní požadavky na způsobilost, i když s
|